Masz turbo? Zadbaj o olej!

Masz turbo? Zadbaj o olej!

Dbaj o swoje turbo

Turbosprężarka to dziś coraz powszechniej stosowany mechanizm w samochodach. Dzięki wykorzystaniu spalin i dostarczeniu dodatkowej ilości powietrza do cylindrów (turbina i sprężarka) pozwala uzyskać większą moc silników o niewielkiej pojemności. Z uwagi na obowiązujące normy emisji jest często (zwłaszcza w Europie) powszechnie stosowana w nowych modelach aut, gdyż pozwala ograniczyć spalanie i tym samym emisję.
Turbosprężarki mają też jednak swoje wady. Jak każdy element mechaniczny mogą ulegać różnym awariom. A te w przypadku turbosprężarek bywają kosztowne. Wymiana może wiązać się z kwotami liczonymi w tysiącach złotych. Taniej jest turbosprężarkę regenerować, choć w przypadku skomplikowanych układów nie jest to ani łatwe, ani tanie (choć i tak tańsze niż wymiana).

Właściwe studzenie turbiny po intensywnej jeździe

Nie wierz w cuda

Turbosprężarka rzadko psuje się bez powodu. Czasem są to błędy konstrukcyjne, które się zdarzają, ale wtedy starają się je korygować sami producenci. Zwykle jednak poważne awarie wynikają z niewłaściwego użytkowania i niedbałości kierowców. Do najcięższych grzechów należy zaniedbywanie regularnych wymian oleju. Brak właściwego smarowania, olej zanieczyszczony, to najczęstsze powody uszkodzeń turbosprężarki. Dlatego zdecydowanie warto stosować się do zalecanych przez producenta samochodu interwałów wymiany oleju, a nawet te interwały skracać. Ogólnie przyjmuje się, że wymienić olej należy po roku lub 10 tysiącach przejechanych kilometrów.

1 Comments

  • całkiem w czas, muszę udać się na wymianę :))

Comments are closed.