Różnice pomiędzy oponami letnimi i zimowymi
Opony letnie czy zimowe? Zawsze jest co do tego wiele wątpliwości, ale teoria i praktyka pokazały, że istnieją między nimi duże różnice.
Opony letnie zapewniają lepsze osiągi w cieplejszych miesiącach. Mają stosunkowo twardą mieszankę, która mięknie w łagodniejszych temperaturach, dzięki czemu sprawdzają się zarówno na suchych, jak i mokrych nawierzchniach. Opony te mają również mniejszy bieżnik niż opony zimowe, choć zostały one specjalnie zaprojektowane, aby zapewnić większą przyczepność w cieplejszych temperaturach, co gwarantuje trakcję zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni.
O ile jednak opony letnie są w stanie wytrzymać większość warunków pogodowych, o tyle nie nadają się do jazdy w niskich temperaturach. Ze względu na ich sztywniejszy charakter, z mniejszą ilością naturalnego kauczuku niż w przypadku opon zimowych, guma zaczyna twardnieć, a nawet staje się krucha w temperaturze poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Są one jednak zaprojektowane tak, aby dostosować się do wyższych temperatur bez mięknięcia, co oznacza, że opony letnie mają mniejsze tarcie, a zatem są bardziej wydajne.
Przyczepność i dynamika jazdy
Opony zimowe są produkowane z większą zawartością krzemionki niż opony letnie. Krzemionka zawarta w gumie oznacza, że opony są mniej podatne na twardnienie podczas jazdy po oblodzonej nawierzchni, co zapewnia lepszą przyczepność na każdej części drogi. Jeśli asfalt jest całkowicie pokryty śniegiem i/lub lodem, trakcja jest również lepsza.
Kolejna różnica między oponami zimowymi a letnimi polega na tym, że opony zimowe należy wymieniać, gdy głębokość ich bieżnika osiągnie 4 milimetry, podczas gdy minimalna zalecana głębokość bieżnika opon letnich wynosi 3 mm. Droga hamowania wydłuża się wraz ze zmniejszeniem głębokości bieżnika. Dlatego nowa opona z bieżnikiem 8 mm zatrzyma się szybciej niż ta z bieżnikiem 4 mm, a na pewno znacznie szybciej niż ta z bieżnikiem 1,6 mm. Przeczytaj więcej o znaczeniu zimowych opon w kontekście bezpieczeństwa na drodze.
W rzeczywistości, gdy bieżnik zużyje się poniżej 4 mm, korzyści płynące z zastosowania opony zimowej są niewielkie lub żadne na śniegu i lodzie. A gdybyś nagle pomyślał, dlaczego nie używać opon zimowych przez cały rok, pamiętaj, że powyżej 7°C opony nagrzewają się zbyt szybko, co wpływa na ich szybkość zużycia – pomyśl o drogach w gorące dni. Co ważniejsze, nie są one również tak skuteczne przy hamowaniu w warunkach letnich.
To właśnie te różnice w warunkach pogodowych i sposobie zachowania się mieszanek sprawiły, że producenci opon wydają miliony rocznie na badania i rozwój materiałów, które optymalizują opony zimowe, zaprojektowane specjalnie z myślą o najlepszych osiągach w zimnych warunkach pogodowych, oraz mieszanki dla opon letnich, które zachowują się optymalnie w pozostałej części roku.